Netflix og HR-revolusjonen

Netflix endrer ikke bare TV-vanene våre, de kan også endre HR-arbeidet i din organisasjon. 

Netflix er en av de store vinnerne i den nye digitale økonomien. Fra å være et sted der man fikk CD-rom på abonnement tilsendt i posten er Netflix idag verdens største leverandør av strømmetjenester. Netflix har 86 millioner kunder i over 190 land som hver dag ser 125 milloner timer med TV-serier og filmer. I Norge er Netflix vinneren på markedet for videostrømming.  34 prosent av norske husstander betaler for abonnement på Netflix, 9 prosent abonnerer på TV 2 Sumo, mens bare 7 prosent abonnerer på HBO. For den nye generasjonen er det Netflix som setter standarden for seervanene og hele 74 prosent i gruppe  aldersgruppen 20 til 29 år betaler idag for Netflix.

De fleste har fått med seg at Netflix har vært unikt flinke til å endre våre TV-vaner. Et eksempel var ideen å legge ut alle episodene av nye serier med en gang, slik at vi kan se 12 episoder av House of Cards uten å irritere oss over når neste episode kommer.  Det færre har fått med seg er at bak Netflixs suksess ligger også en ny måte å tenke på når det gjelder hvordan man skal rekruttere og beholde de beste medarbeiderne. I 2014 publiserte den tidligere talentutviklingssjefen i Netflix, Patty McCord, en artikkel i Harvard Business Review med tittelen «How Netflix Reinvented HR». Her forklarte McCord at mye av grunnen til Netflix sin sukess var at de valgte å gi medarbeiderne sine ekstremt høy grad av frihet og tillit i jobben de gjorde.

Ikke mange HR-strategier blir lest, men  HR-strategien til Netflix er blitt en hit på Internett med over 7,5 millioner visninger. Facebook-gründer Sheryl Sandberg har beskrevet dokumentet som et av de viktigste dokumentene som noen gang er kommet fra Silicon Valley. En av de tingene som har vekket mest oppmerksomhet er graden av frihet og autonomi Netflix gir sine ansatte.
I Netflix lar man de ansatte ta ut ferie når de vil, og de har heller ingen faste regler for reisekostnader. Det eneste medarbeiderne får med seg er en generell oppfordring om å handle på en måte som er i Netflix beste interesse. I HR-strategien er den uvanlige tilliten Netflix viser sine ansatte oppsummert med slagordet «Responsible people thrive on freedom and are worthy of freedom».

Det langsiktige målet til Netflix er å øke de ansattes frihet etterhvert som selskapet vokser. I strategien beskrives den ideelle medarbeideren som «self motivating, self aware, self disciplined and self improving». I motsetning til hva som ofte er vanlig i arbeidslivet, ser ikke Netflix etter ansatte som vil la seg lede, men ønsker seg ansatte som i stor grad leder seg selv. Og det gir tydeligvis resultater. Netflix vinner Emmy priser og øker stadig kundegrunnlaget sitt globalt.

Netflix er en kunnskapsbedrift der de ansattes kunnskap og kreativitet er bedriftens største ressurs. Netflix har tatt konsekvensen av at dersom man skal beholde og rekruttere de beste i bransjen, så nytter det ikke med byråkrati og strenge kontrollregimer.  Dette er i tråd med forskningen til Bård Kuvaas som slår et slag for forpliktelsesbasert HR. Netflix er et eksempel på at stadig flere bedrifter og organisasjoner tar til seg disse innsiktene og viser at de virker i praksis